وردپرس یا جوملا کدام انتخاب بهتری است ؟

وردپرس یا جوملا
چکیده :
در این مقاله به بررسی و مقایسه دو CMS محبوب یعنی وردپرس و جوملا پرداختیم و پس از آنالیز کردن آنها به این نتیجه رسیدیم که وردپرس گزینه مناسب تری از جهات مختلف نسبت به جوملا است برای فهم بیشتر بهتر است مقاله را کامل مطالعه کنید.

فهرست مطالب

به اشتراک بگذارید...

وردپرس یا جوملا ؟ این سوالی است که ذهن افراد زیادی را برای انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) درگیر کرده است . با توجه به بازار سیستم های مدیریت محتوا، گزینه های فراوانی وجود دارند. وردپرس از میان این گزینه ها، دارنده یکی از بالاترین رتبه ها می باشد. با وجود انتخاب ساده وردپرس به عنوان گزینه های اولیه اما دروپال (Drupal) و جوملا (Joomla) نیز گزینه های قابل توجهی هستند. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی دو سیستم مدیریت محتوای معروف وردپرس و جوملا بپردازیم و آن ها را از جنبه های مختلف مقایسه کنیم.

با وردپرس یا جوملا چه نوع وبسایتی می توان ساخت ؟

یکی از اصلی ترین مسئله هایی که در حین انتخاب یک CMS باید در نظر گرفته شود محتوا نوع سایت است. وردپرس CMS ای است که برای تمامی افراد از مبتدی تا حرفه ای مناسب و مفید است. اغلب کسانی که وبلاگ می نویسند اولین سایت خود را با وردپرس تجربه کرده اند. و این پلتفرم یکی از مناسب ترین ها برای شروع وبلاگ نویسی است.

به کمک هاستینگ ها شما قادرید در طی مدت کوتاهی مثلا چند دقیقه وب سایت خود را راه اندازی کنید و صرفاً روی نوشته تمرکز داشته باشید. بدین صورت وردپرس هم در زمینه وبلاگ نویسی، هم وبسایت های کاملا حرفه ای و استفاده از تجارت الکترونیک و تجاری مناسب می باشد. از آنجایی که ما با وردپرس می توانیم سایت خود را به آسانی به سرور شخصی انتقال دهیم ، پس انعطاف پذیری بالایی دارد.

به طور مشابه جوملا هم عالی می باشد. با اینکه جوملا قادر به اجرای یک وبسایت ساده را دارد؛ اما دشوار تر و پیچیده تر از وردپرس است و راه اندازی آن به اندازه وردپرس آسان نیست. از این جهت جوملا برای افراد تازه کار و مبتدی پیشنهاد نمی شود. ولی در عوض می توان گفت جوملا برای اهداف تجارت الکترونیک و تجاری بسیار بهتر عمل خواهد کرد و بیشتر برای انجمن های مختلف و شبکه های اجتماعی از آن استفاده می شود.

وردپرس یا جوملا کدام ؟

بهترین نوع وبسایت ها در وردپرس و جوملا

در این قسمت لیستی از سایت هایی که در وردپرس بهتر است را قرار داریم :

  1. بلاگ نویسی
  2. سایت‌های تجاری/حرفه‌ای
  3. وب‌سایت‌ها
  4. شبکه‌های اجتماعی
  5. تجارت الکترونیک

و همچنین سایت هایی که برای جوملا مناسب است :

  1. شبکه‌های اجتماعی/ انجمن‌های مختلف
  2. سایت‌های تجاری/ حرفه‌ای
  3. تجارت الکترونیک

وردپرس یا جوملا ؟ کدام CMS محبوب تری است ؟

وردپرس یا جوملا کدام محبوب تر است

 

متاسفانه محبوبیت و مشهور بودن یک CMS در حوزه سیستم های مدیریت محتوا، از اهمیت بالایی برخوردار است. در زمینه سیستم های مدیریت محتوا محبوبیت باعث افزایش منابع مانند افزونه ها و انجمن های گوناگون می شود.

اینکه وردپرس یا جوملا کدام محبوب تر است باید گفت وردپرس با 60 درصد از سهم بازار در رتبه اول قرار گرفته و بعد از آن جوملا با 9 درصد در رتبه دوم است . و کاملا تفاوت بین این دو CMS مشخص است.و می توان فهمید وردپرس یا جوملا بهتر است. اگر تنها بخواهیم با توجه به درصد های این دو یکی را انتخاب کنیم مسلما وردپرس انتخاب ما خواهد بود. با توجه به کاربران زیاد وردپرس، منابع زیادی برای آن، مانند آموزش ها و قالب های سفارشی وجود دارد و این خود دلیل موجهی برای انتخاب آن است.

بهینه سازی موتور جستجو یا SEO

با وجود مناسب بودن جوملا برای بهینه سازی موتور جستجو اما وردپرس گزینه بهتری نسبت به آن است. جوملا به صورت پیش فرض دارای یک توضیح متا و کلید واژه متا می باشد. با این وجود افزونه فوق العاده محبوب Yoast برای وردپرس ، گزینه های بیشتری را ارائه می دهد .

اگر قصد یادگیری این افزونه را دارید مقاله آموزش سئو با افزونهYoast SEO را مطالعه کنید.

پس در این مقایسه هم وردپرس برنده خواهد بود.

وردپرس یا جوملا در به روز رسانی و امینت

وردپرس یا جوملا به طور مرتب در حال انتشار وصله های امنیتی خود هستند. با وجود این ، وردپرس حتی با اینکه یک تیم امنیتی قوی دارد به علت محبوبیت بالاتری که دارد بیشتر از جوملا مورد حمله سایبری قرار می گیرد. البته تعداد بالای افزونه های این CMS  باعث شده بتواند با جرائم سایبری مقابله کند . ولی در هر صورت،تیم امنیتی کوچک جوملا به علت محبوبیت کمتر این CMS در این زمینه قوی‌تر ظاهر شده است.

هزینه‌ها و قیمت

هزینه استفاده کردن از وردپرس در مقابل جوملا مقداری تفاوت دارد. هر دو این CMS ها گزینه‌های میزبانی رایگان را به همراه پلن‌های غیر رایگان در اختیار افراد قرار می دهند. همچنین شرکت‌های بسیاری هستند که خدمات میزبانی وردپرس را ارائه داده و بیشتر آن‌ها نیز فرایند نصب تک کلیک را ارائه کرده‌اند. خدمات پولی این سیستم های مدیریت محتوا نیز از ماهانه چند دلار تا صدها دلار بسته به نیازهای شما وجود دارد. در واقع از نظر قیمت هر دو آن ها تفاوت چندانی ندارند.

جامعه و پشتیبانی وردپرس یا جوملا

وردپرس به علت منابع زیاد خود به اسانی نه تنها جوملا بلکه هر CMS دیگر را پشت سر می گذارد. تولید و ارائه بیش از 40،000 پلاگین و هزاران قالب باعث شده که جامعه کاربران وردپرس با منبع های بسیاری مواجه باشند. برای مثال اگر می‌خواهید بلاگ خاصی را راه‌اندازی نمایید ، با مراجعه به قالب‌های وردپرس مشاهده می کنید که گزینه‌های زیادی پیش روی شماست.

از طرفی دیگر جوملا نیز با داشتن 1000 قالب و هزاران افزونه منابع خود را در اختیار کاربران قرار داده است. همچنین منابع جوملا در سایت‌های شخص ثالث نیز عرضه شده است. با وجود این جوملا با فاصله زیادی در پشت سر وردپرس قرار دارد.

راه‌اندازی و استفاده آسان وردپرس یا جوملا

یکی از مهم‌ترین علت های این که بسیاری از ‌سایت‌ها از وردپرس استفاده می‌کنند، این است که وردپرس رابطی ارائه می‌دهد که مناسب برای افراد مبتدی است. این موضوع به طور گسترده از سهم بازار بالای این CMS نشات می گیرد.

بر اساس گزارش‌های متفاوت، وردپرس 60درصد از همه بازار CMS ها را در اختیار خود دارد. جوملا با سهم 9 درصدی در رتبه دوم قرار دارد. توجه به گزینه‌های متفاوت از خود میزبانی تا میزبانی شخص سوم روی سایت های WordPress.com و WordPress.org  تا نصب وردپرس روی هاست هایی که با یک کلیک انجام می شود، روش های متفاوتی برای استفاده از وردپرس وجود دارد.

به صورت مشابه جوملا را نیز می توانید به صورت رایگان از سایت Joomla.org دانلود کرده و استفاده کنید.

برنده این قسمت هم وردپرس است.

کلام آخر

با توجه به مقایسه های انجام شده،به این موضوع پی خواهیم برد که وردپرس  از لحاظ زیادی محبوبیت زیادی دارد پس به شما پیشنهاد می شود در جواب وردپرس یا جوملا ، وردپرس را انتخاب کنید.

امید واریم این مطلب مفید بوده باشد ( شرکت طراحی سایت آواتم )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی ها
آخرین محصولات

عضویت در خبرنامه

از آخرین اخبار و تخفیف های ما زودتر از هم باخبر شوید..

مطالب مرتبط