دیجیتال مارکتینگ - بازاریابی دیجیتال

در واقع هر روشی که بشه محصول یا خدمات را به صورت الکترونیکی و آنلاین تبلیغ و فروش کرد. انواع روش ها مثل :

شبکه های اجتماعی

از زمانیکه گوشی هایی هوشمند توی دست همه افراد قرار گرفت، شبکه های اجتماعی بولد شد و حضور توی شبکه های اجتماعی تقریبا یک تفریح همه روزه یا برای برخی سنین و افراد همه ساعته شد. خب قاعدتا جایی که آدم های زیادی باشن بازاریابی و فروش هم خودشو نشون میده درنتیجه شبکه های اجتماعی بهترین پلتفرم برای گروه سازی و پیدا کردن مشتریان بالقوه و معرفی خود یا شرکت و .. شد.

ایده برای تولید محتوا از کجا بیاریم؟

  • دو حالت داره یا شما یک کسب و کار یا مهارت دارید یا خیر. اگر شاغل هستید یا مهارت خاصی دارید با کمی خلاقیت میتوانید آموزش دهید و پکیج بسازید و کلاس آنلاین تشکیل دهید. اگر محصول خاصی دارید با معرفی محصول یا خدمات خود، ایجاد پرسش و پاسخ و در اختیار گذاشتن آماری از فروش محصولات ونتایج کارها و …
  • اما اگر مهارت خاصی ندارید با لایف استایل و روزمرگی شروع کنید و یا یک مهارت خاصی در حین یادگیری آموزش دهید و از کلاس هایی که برای اون مهارت میرید فیلم بسازید و تولید محتوا کنید.
  • افراد به دنبال یک حس خوب هستند ، این حس خوب با مواردی که گفته شد یا معرفی ترفند های روز یا هر اپلیکیشنی ، معرفی اتفاقات خوب ، جاهای دیدنی و .. افراد زیادی را برای خود پیدا کنید.

پس در نتیجه شما چه مهارت یا خدماتی داشته باشید یا نداشته باشید به راحتی میتوانید در این عرصه خود را نشان دهید فقط کافیست یک هدف را برای حداقل 6 ماه دنبال کنید. داشتن صبر و پشتکار حرف اول و آخر  تمام کسب و کارهای اینترنتی است.

نقش شبکه های اجتماعی در برندسازی

برندسازی یا آگاه سازی مردم از برند، یکی از اهداف هر شخص یا شرکتیست که میتواند با استفاده از شبکه های اجتماعی با کمترین هزینه شروع کند. چند نمونه از مزایای شبکه های اجتماعی را در ادامه یادآور خواهیم شد:

  • اصلی ترین رسالت شبکه های اجتماعی -> ایجاد ترافیک برای وب سایت
  • ایجاد لید جدید
  • افزایش درآمد
  • افزایش مشارکت با برند (در سوشال با حداقل یکی از افراد یا خود فرد در ارتباط خواهیم بود)
  • ایجاد کامیونیتی بین سایر افراد یا شرکت ها
  • ارائه خدمات مشتریان
  • افزایش ارجاع به برند (مثل منشن کردن در کامنت یا پست و استوری)
  • social listening (نظر سایرین درباره برند شما )

اینستاگرام

از سال 2018 تا به امروز بولدترین شبکه اجتماعی ، اینستاگرام بوده است و هر کسی که از پنج سال یا به قبل تر این شبکه را جدی گرفته است امروزه به بهترین روش پولدار شده و نتیجه گرفته است. اما الان که در سال 2022 هستیم کم کم این شبکه جایگاه اصلی و خوب خودشو به یوتیوب خواهد داد. اگر تمایل داشتید از یوتیوب بیشتر بدانید و کسب درآمد از یوتیوب در ایران حتما مقاله آنرا مطالعه کنید.البته هنوز برای جذب مخاطب یکی از بزرگترین مشکلات یوتیوب تحریم و فیلتر بودن این شبکه است اما در مقابل سایر پلتفرم ها به دلیل درآمد دلاری جایگاه خاص خود را خواهد گرفت.

در شبکه های اجتماعی یا کلا کسب و کارهای آنلاین پنج مورد مهم باید رعایت شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود :

1- رساندن اصل مطلب 2- استمرار 3- هدفمند بودن 4- شروع کردن ( تنها تحقیق و فکر کافی نیست) 5- خلاقیت

در اینستاگرام برای کسب فالور می توانید به سه فاز تقسیم کنید :

  • صفر تا هزار فالور
  • هزار تا ده هزار فالور
  • ده تا صد هزار فالور

مرحله اول صفر تا هزار فالور

در این مرحله حتما باید بدون هزینه انجام شود با روش های زیر :

  1. ورودی گرفتن از واتس اپ و آشنایان + استوری
  2. فالو / آنفالو هدفمند (وارد سایت همکاران یا رقبا شوید و کسانی که فالو کردن و کامنت گذاشتن و فعال تر بودند را فالو کنید)
  3. لایک کردن پست های هشتگ های هدفمند (هم لایک هم کامنت برای اشخاصی که سوال کردند در پیج سایرین)
  4. ورودی گرفتن از اکسپلور و تولید محتوای خوب
  5. ورودی گرفتن از هشتگ ها ( هشتگ های مناسب کسب و کار خودتون رو فالو کنید)
  6. تبادل با پیج های هم رده
  7. فالو کردن همکاران (محتوا سازی با پاسخ یا تکمیل محتوای سایرین و منشن کردن آنان)

مرحله دوم هزار تا ده هزار فالور

وقتی به هزار فالور رسیدید در این جا باید ابتدا کمی محتواهای خود را آنالیز کنید و اطلاعات بیشتری از جامعه هدف خود بدست بیاورید و کم کم تبلیغات خود را شروع کنید و به 10 کا برسانید.

مرحله سوم ده تا 100 هزار فالور

در این مرحله حتما باید اطلاعات کاملی از مخاطب اصلی خود مثل  زمان بندی محتوا + سن و جنسیت و موقعیت و محتوای مورد نیازشان بدست آورده باشید و هر بار برای جهش به یک مرحله بالاتر بیشتر روی خلاقیت و روش جدید محتوا و تبلیغات کار کنید.

  1. ساخت ویدئوهای کوتاه اما جذاب و سرگرم کننده (میتوانید از روزمرگی یا فرآیند کار روزانه خود بگذارید)
  2. سه ثانیه اول مهمترین زمان جلب نظر مخاطب است.
  3. داستان افراد یا فروش خود را به اشتراک بگذارید
  4. هفته ای یک روز استوری از روزمرگی کسب و کار خود یا شرکت یا .. بگذارید
  5. نکات مهم و کوتاه از محصول و … اشتراک بگذارید
  6. قبل و بعد ارائه دهید (قبل طراحی / بعد طراحی یا …)
  7. نظرسنجی و آزمون و پرسش و پاسخ در استوری و گرفتن ری اکشن مهم هست.

پادکست - محتوای صوتی

22

وبلاگ یا وب سایت

22

33

روش اسمارت - smart

روانشناسان روشی به اسم روش اسمارت برای تعیین هدف گذاری و رسیدن به هدف را معرفی کرده اند. اگر هدف شما همه شاخصه ها را داشته باشد همان هدفی است که با کمی پشتکار حتما به آن خواهید رسید اگر هنوز هدفی برای خود تعیین نکرده اید با در نظر گرفتن این روش، هدف جدید و محکمی برای خود بسازید: اسمارت شامل کلمات زیر می باشد:

سوالات متداول دیجیتال مارکتینگ

  • یوتیوب و پینترست بهترین محیط برای دیدن صفحات و ایده های سایرین است.
  • پیج های همکار یا رقبا توی حوزه مشابه شما (میتوانید حتی محتوای آن ها را با بیان بهتر و بهینه تر بیان کنید)
  • گوگل ( اگر از بزرگترین و بهترین موتورجستجو عملیات جستجو را انجام ندهید کجا میشه نتیجه مطلوب پیدا کرد؟)
  • سوالات کاربران ( هم پیج خودتون هم همکاران)
  • سایتهای آموزشی در حوزه خود
  • کتاب های مرتبط
  • پرسش و پاسخ از مشتریان یا دوستان

اینفلوئنسر در واقع به معنای فرد تاثیر گذار هست که با تولید محتوا در هر نوع شبکه اجتماعی میتواند فعالیت داشته باشد اما برای افراد در اینستاگرام بیشتر جا افتاده است.

به صورت کلی شش نوع اینفلوئنسر وجود دارد :

میکرو اینفلوئنسر : افرادی که کمتر از یک میلیون نفر دارند گفته می شود.

سلبریتی ها : افراد معروف مثل بازیگران و خواننده ها

اینفلوئنسر صنعتی : افراد شناخته شده در صنعت و علوم مختلف

اینفلوئنسر سبک محتوا : کسانی که طنز می سازند.

اینفلوئنسرلایف استایل : قاعدتا کسانی که از روزمرگی های خود می گویند.

ولاگر ها : آشپز ها یا مدل ها و …

لینکدین

شبکه های اجتماعی عموما برای طنز و سرگرمی ساخته شده اند اما یکی از این شبکه های اجتماعی روش دیگری را به کار برده است، فقط برای معرفی و حرفه و کسب و کار ساخته شده. افراد در این شبکه رزومه ، تحصیلات، مهارت ها، دوره ها و مدارک خود را به اشتراک می گذارند.

در شبکه اجتماعی لینکدین شما می توانید:

  • از استاد یا مدیرعامل و .. که در این شبکه حضور دارند تاییدیه بگیرید و به سایرین پیشنهاد شوید.
  • کار پیدا کنید یا استخدام شوید.
  • با کسب و کارها و افراد شناخته شده یا معمولی لینک شوید و ارتباط بگیرید.

نکات مهمی که به پیج شما کمک می کند :

  1. تصویر پروفایل شما باید رسمی باشد.
  2. تمامی بخش های پروفایل را مثل از چه تایمی شروع به تحصیل یا کار کرده اید و .. را پر کنید
  3. رزومه خود را اگر میتوانید بدون غلط به انگلیسی بنویسید اگر نه فارسی هم باشه خوبه
  4. هر گونه لایسنس یا مدارک یا کنفرانس و … چه برگزار میکنید و چه شرکت کنید را قرار دهید.
  5. همه مدارک را بر اساس اهمیت لیست کنید نه زمانی
  6. برای نوشتن زیاد توضیح ندهید و خلاصه بنویسید چون اشخاص زمان زیادی برای خواندن و قانع شدن ندارند.
  7. مقاله یا ژورنال اختصاص حرفه خود را قرار دهید.
  8. مهارت هایی که میگذارید مهم نیست صرفا در راستای کسب و کار شما باشد اگر غیر از حرفه شما هست هم در صفحه خود قرار دهید.
  9. از کوئیز هایی که در لینکدین قرار داده شده هم استفاده کنید. برای این مهارت ها شما میتوانید جاب آفر خوبی دریافت کنید.
  10. سیستم ریکامندیشن یا پیشنهاد هم استفاده کنید (به مدیرعامل یا استاد یا همکاران درخواست دهید که شما را برای انتخاب پیشنهاد دهند کافیست فقط از سیستم ریکامندیشن استفاده کنید.)

مقالات مرتبط