انواع سیستم مدیریت محتوا – کدوم برای من بهتره؟

چکیده :

فهرست مطالب

به اشتراک بگذارید...

شبکه های اجتماعی و وب سایت دو پلتفرم عالی برای فروش آنلاین هست. بخصوص بعد کرونا و کلا با اومدن موبایل و فیلم های زیاد فکر افراد اینقدر مشغول شده که معمولا به نظر بقیه هم تایم کم شده پس اگر بخواهیم به همه چیز برسیم یا مثلا از همه امکانات وسایلی که میخریم استفاده کنیم حتما به اینترنت سر میزنیم. گفتم اینترنت که بتونه همه چیز رو پوشش بده چون خداروشکر اصلا پلتفرمها کم نیستن. خب حالا قبل توضیح هر چیزی بگیم:

اصلا سیستم مدیریت محتوا یا CMS چی هست؟

سیستم مدیریت محتوا  همونطور که از اسمش هم پیداست یک سیستم برای مدیریت هست. قطعا توی شبکه های اجتماعی عضو هستید، بعد از ثبت نام و ورود به اپلیکیشن ها توی پیجی که دارید قطعا یک سری قابلیت ها برای پیج شما هست که فقط مخصوص شماست یعنی یک امکاناتی که بتونید متن و تصویر و پروفایل و … وارد کنید و یک پیج اختصاصی برای خودتون بسازید و مدیریت کنید (ادیت یا ویرایش ، حذف و اضافه و …) این حالت مدیریت توی وب سایتها براش سیستم های مدیریتی ساخته شده به اسم CMS.

سیستم های مدیریت محتوا به دو دسته کلی میشه تقسیم کرد اول اینکه میتونه اختصاصی یا آماده باشه.

انواع سیستم های مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا اختصاصی

سیستم های اختصاصی توسط شرکتهای طراحی وب سایت ساخته میشه و اختصاصی و فقط برای یک شخص یا شرکت خاصی. مثلا سایت دیوار، جابینجا، پونیشا و … همه سیستم های اختصاصی هستن که برای یک هدف خاصی یک سایت و مدیریتی اختصاصی براشون نوشته میشه.

سیستم مدیریت محتوا آماده

سیستم هایی که از قبل توسط کدنویس های ماهر نوشته شده و یک سری افراد متخصص دیگه هم در کنار استفاده ایراداتی که بهش برمیخورن یا امکاناتی که میخوان بهش اضافه کنن ، میان به این شرکت کمک میکنن، و سیستم مدیریتی رو توسعه میدن. این تعداد کدنویس میتونه یک چیزی حدود حداقل هزار نفر باشه. هزار کدنویس ماهر.

انواع سی ام اس آماده

wordpress , Drupal , joomla , Opencart , prestashop , Typo3

به فارسی :وردپرس ، دروپال ، جوملا ، اپن کارت ، پرستاشاپ و تیپوسه

البته وردپرس از همه محبوبتر هست ، هر چند بعضی افراد که از سیستم های دیگه استفاده میکنن سیستم خودشون رومیگن ولی یک سرچ کوچیک جواب گوی همه سوالات در مورد محبوبترین سیستم مدیریت محتوا هست.

حالا یک سری از اشخاص میان به خاطر اینکه کارشون صرفا فقط سایت های اختصاصی هست میگن این وب سایتهایی که با وردپرس و امثالش ساخته میشه امنیت نداره.

امنیت در سی ام اس های آماده

شما خودتون در اولین ثانیه که مقایسه کنید آیا یک تیم عالی نهایت بیست نفره شرکت که سیستم مدیریت محتوا برای من مینویسه میتونه همه جوانب و راه های نفوذ بگیره و رفع کنه یا مثلا هزار یا دو هزار برنامه نویس؟

قاعدتا وقتی سیستمی توسط چندین نفر داره اجرا میشه نظرات و مشکلات و جوانب از همون تعداد نفر بررسی میشه و حل میشه پس از نظر امنیت سیستم های آماده مثل وردپرس هیچ مشکلی ندارند.

چرا وردپرس امنیت نداره؟

وردپرس امنیتش صد در صد هست یعنی کامل و هیچ راه نفوذی نداره. حالا چرا بعضی سایت ها مشکل امنیت پیدا میکنن؟ چندین دلیل وجود داره:

  1. استفاده از هاست اشتراکی : هاست های اشتراکی یعنی هاست هایی که توسط چندین سایت دارن به صورت اشتراکی استفاده میشن پس اگر یک سایت ویروسی بشه احتمال اینکه به بقیه سایت ها منتقل بشه زیاد هست. برای اطلاع از هاست و خرید هاست اینجا کلیک کنید.
  2. افزونه یا قالب های وردپرسی نامعتبر : یک سری سایت هایی هستن که قالب های رایگان میدن (نه اونهایی که داخل خود مخزن وردپرس هستن) سایتهای غیرمعتبر و ناآشنا که قالب های پولی، به رایگان میزارن. این نوع سایتها قاعدتا الکی رایگان نمیزارن یک سری لینک داخل افزونه یا قالب هست که دسترسی به اشخاص میده و امنیت خراب میشه.
  3. اعتماد به افراد غیر متخصص : وقتی سایتی مشکل دار میشه یا یک امکانی برای اون شخص نیازه اضافه بشه و شما از طریق اینترنت با شخصی آشنا میشید و یوزر و پسورد سایت خودتون براش ارسال میکنید تا مشکل رفع بشه . احتمال خراب کردن توسط اون شخص یا آپلود فایلهای ویروسی هست.

پس قاعدتا وردپرس و سایر سیستم های مدیریت محتوا هیچ مشکلی ندارن و امنیت خوبی دارن اما وقتی قالب و افزونه اختصاصی براش نوشته میشه یا دلایل بالا رعایت نشه امنیت توی وردپرس به خظر میوفته . برای بررسی و رفع مشکلات امنیتی مقاله ، امنیت در وردپرس مطالعه کنید.

البته دلیل محبوبیت سیستم مدیریت محتوای وردپرس اصلا امنیت نیست ، وردپرس به دلیل افزونه ها و قالب های زیاد ( تا حد زیادی رایگان) و همچنین کارکرد و راحتی استفاده از سیستم هست که محبوب شده است. به راحتی میتوانید پست منتشر کنید. متخصصین وردپرس همیشه در دسترس تر هستند و همچنین خود شما به عنوان کسی که برنامه نویسی بلد نیستید میتوانید با وردپرس کار کنید و حتی سایت طراحی کنید.

فروشگاه ساز و سایت ساز ها

از نظر نوع کاربرد سیستم های مدیریت محتوا دو نوع هستند. نوع اول سایت ساز ها ،سیستم هایی که مخصوص محتوا گذاری و وبلاگ و بیشتر برای سایت های شرکتی و شخصی ساخته شده اند و بیس امکانات برای اشتراک گذاری اطلاعات و معرفی شرکت و اعضای تیم و ..  در نظر گرفته شده است مثل وردپرس و جوملا.

نوع دوم فروشگاه ساز ها هستند که درواقع بر اساس ارائه خدمات آنلاین یا فروش محصولات ساخته شده اند و امکانات مثل درگاه و دسته بندی محصول و سبدخرید و… دارند.  مثل اپن کارت ، مجنتو و پرستاشاپ.

نکته مهم : وردپرس یک سیستم وبلاگی هست که برای انتشار پست ساخته شده اما افزونه های فروشگاهی وجود داره مثل ووکامرس یا EDD با همان امکانات قابل رقابت با سایر فروشگاه ساز ها وردپرس را به یک سایت برای فروشگاه تبدیل میکنه.

دیتابیس و زبان برنامه نویسی سی ام اس ها

زبان برنامه نویسی در حال حاضر یا php هست یا asp. البته با زبانهای جدیدتری هم که اومده میشه سایت ساخت مثل پایتون و … اما در اصل سیستم های مدیریت آماده و ساخته شده از قبل با php هستند. هیچ سیستم از پیش نوشته شده با asp نیست. البته asp یک سری کامپوننت های آماده برای اجرا دارند که درواقع سایت ساز نیستند.پس در نتیجه همه سیستم هایی که در بالا معرفی شده اند همشون با php نوشته شده اند و برای دیتابیس از Mysql استفاده میشن. البته برای طراحی یک سایت نیاز نیست شما بدونید دقیقا این موارد چیا هستند و ملاکی برای کمک به انتخاب بهترین پلتفرم نیست. فقط باید بدونید که از نظر کدنویسی همه موارد بالا یکی هستند چه از نظر کد چه از نظر سرعت و امنیت و ….

 

45 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی ها
آخرین محصولات

عضویت در خبرنامه

از آخرین اخبار و تخفیف های ما زودتر از هم باخبر شوید..

مطالب مرتبط